Abstract
Background: Neonatal diabetes mellitus can be extremely brittle. In this situation close glucose
monitoring is essential for adequate insulin treatment. Continuous subcutaneous microdialysis
is a promising approach for the babies to reduce the painfull stress caused by diagnostic
blood sampling. The goal of this study was to evaluate the feasibility of continuous
subcutaneous microdialysis for glucose monitoring in a baby with neonatal diabetes
and to assess the correlation between the blood and the subcutaneous glucose profil.
Patient and method: During a period of seven days glucose monitoring was performed on a six month old
infant with neonatal diabetes mellitus. In addition to frequent capillary blood glucose
determinations, a continuous subcutaneous microdialysis device was used for the detection
of the subcutaneous interstitial glucose concentration. Results: Subcutaneous tissue glucose concentrations were measured in a wide range from 1.7
to 23.8 mM. Variations in the adipose tissue glucose concentration closely paralleled
changes in the capillary blood glucose. Based on 104 reference pairs there was a high
overall correlation (r = 0.89) between the subcutaneous interstitial tissue (X) and
the blood (Y) glucose concentration (Y = 1.1 X + 0.29). However the glucose profils
demonstrated a considerable variation of the time lag, up to one hour, between blood
and subcutaneous interstitial glucose concentration. Conclusions: Continuous subcutaneous microdialysis helps the glucose monitoring of infants with
diabetes mellitus by providing additional informations about the rise and fall of
the glucose concentration. Further studies should focus on how to get a tighter link
between blood glucose and the subcutaneous interstitial glucose concentration in the
area around the microdialysis probe. Thus monitoring the subcutaneous interstitial
glucose concentration will become a reliable procedure for real-time glucose monitoring.
Zusammenfassung
Hintergrund: Neonataler Diabetes mellitus kann sehr instabil sein und ein engmaschiges Glukose-Monitoring
erfordern. Kontinuierliche subkutaneMikrodialyse ist ein vielversprechender Ansatz,
insbesondere für Säuglinge die schmerzhaften Blutentnahmen zu reduzieren. Patient und Methode: Für die Dauer von sieben Tagen erfolgte ein engmaschiges Glukose-Monitoring bei einem
sechs Monate altem Säugling mit neonatalem Diabetes mellitus. In Ergänzung zu häufigen
kapillären Blutzuckermessungen erfolgte die Bestimmung der subkutanen interstitiellen
Glukosekonzentration mittels kontinuierlicher subkutaner Mikrodialyse. Ergebnisse: Die Bestimmung der subkutane Gewebskonzentration erfolgte in einem Bereich zwischen
1,7 und 23,8 mM. Änderungen der Glukosekonzentration im Subkutangewebe und kapillärem
Blut verliefen parallel. Beruhend auf 104 Wertepaaren fand sich eine hohe Korrelation
(r = 0,89) zwischen subkutaner interstitieller Gewebskonzentration (X) und der Blut-Glukosekonzentration
(Y) (Y = 1,1 X + 0,29). Es fand sich jedoch eine sehr variable zeitliche Verzögerung,
bis zu einer Stunde, zwischen Blut- und Gewebs-Glukosekonzentration. Schlussfolgerung: Durch die zusätzliche Bestimmung von Messwerten ist die kontinuierliche subkutane
Mikrodialyse hilfreich für die Erfassung von Schwankungen der Glukosekonzentration
insbesondere bei Diabetes mellitus im Säuglingsalter. Ziel weiterer Untersuchungen
sollte eine engere zeitliche Verknüpfung zwischen subkutaner interstitieller Glukosekonzentration
und dem Blutzucker sein. Hierdurch würde die subkutane Mikrodialyse eine zuverlässiges
Glukose-Monitoring ermöglichen.
Key words
neonatal diabetes mellitus - microdialysis - glucose - monitoring
Schlüsselwörter
neonataler Diabetes mellitus - Mikrodialyse - Glukose - Monitoring
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Priv. Doz. Dr. F. A. M. Baumeister
Kinderklinik und Poliklinik der Technischen Universität München ·Kinderklinik Schwabing
Kölner Platz 1
80804 München
Phone: 49/89/30 68 33 52, -22 77
Fax: 49/89/30 68 38 87
Email: FAM.Baumeister@lrz.uni-muenchen.de